Praktisch

Schoolorganisatie

De leerlingen worden op basis van hun leeftijd verdeeld over de verschillende jaargroepen, waarbij flexibel gekeken wordt naar kansen om verbindingen te leggen tussen verschillende groepen. Groep 6 bijvoorbeeld heeft als basisgroep groep 4-5-6, maar groep 6 werkt ’s middags vaak in de combi 6-7-8 aan creatieve vakken, begrijpend lezen en Engels.

 

Doorgaande lijn peuter-kleuter

Een kind is voortdurend in ontwikkeling.  Wij willen zorg dragen voor een doorlopende ontwikkelingslijn. Daarom is een intensieve samenwerking met de peutergroep van Hoera noodzakelijk, met als belangrijk doel een vroegtijdige signalering van de ontwikkeling van ieder kind, zodat er zo goed mogelijk tegemoetgekomen kan worden aan de behoeften van het kind .  Wij werken met een integrale peutergroep.

We gaan uit van doorgaande lijnen. Het aanbod binnen de peutergroep wordt met de kleutergroep afgestemd. Daar waar het samen kan, pakken we dingen samen op. Zo worden er samen thema’s uitgewerkt en hoeken ingericht zodat er een mooie, rijke leeromgeving is voor alle kinderen.

De peutergroep grenst aan de kleutergroep en de deuren van de lokalen staan altijd open. De kinderen van de peutergroep kunnen bij de kleutergroepen gaan spelen, waardoor de overgang natuurlijk en soepel verloopt.

 

Het onderwijsaanbod

We houden zo veel mogelijk rekening met de ontwikkelingsbehoefte van ieder kind, afhankelijk van niveau, tempo, aard, karakter, vaardigheden, gevoelens, lichamelijke conditie en omgeving.

Kinderen komen in aanraking met voor hen betekenisvolle activiteiten en leerinhouden, waardoor hun nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. De leerlijnen van alle leergroepen zijn verweven binnen het aanbod. De leerkrachten proberen zoveel mogelijk te verbinden, waardoor delen van het aanbod bij uitstek geschikt zijn voor twee of drie groepen tegelijk.

Door het inzetten van coöperatieve werkvormen en samenwerking tussen de verschillende leeftijden leren kinderen meer. Door de mix van leeftijden zijn er onderlinge verschillen in het kennisniveau. Omdat jonge kinderen het vanzelfsprekend vinden om hulp te geven en vragen, zullen zij op een heel natuurlijke manier met elkaar gaan ontdekken en onderzoeken. Hierin heeft ieder kind zijn eigen bijdrage.
Wij willen leerlingen bewust maken van hun ontwikkeling en meenemen in hun eigen leerproces. Elke leerling heeft een portfolio waarin de eigen ontwikkeling wordt gevolgd. Dit gebeurt onder andere met behulp van het leren stellen van leerdoelen om vervolgens in en om de groep aan de doelen te werken.  Het portfolio en de leerdoelen vormen het uitgangspunt voor de door leerling geleide oudergesprekken, oftewel kindgesprekken. Zo worden kinderen eigenaar van hun eigen leerproces en stimuleren we de intrinsieke motivatie. We besteden veel aandacht aan het verwerven en ontwikkelen van sociale vaardigheden door onze leerlingen. Ieder kind groeit op in een multiculturele samenleving. Wij laten onze leerlingen dan ook ervaren dat er verschillende culturen zijn met hun eigen waarden en normen. We leren ze hier respectvol mee om te gaan en koppelen waar mogelijk de actualiteit aan ons onderwijsprogramma.  Het leren omgaan met en gebruik maken van de digitale wereld / social media is hierbij onmisbaar, evenals alle andere 21ste -eeuwse vaardigheden, die dan ook centraal staan in ons onderwijs.